België
Antwerpen

Brabo II

Jaar
  • 2015
  • 2020
Land
België
Plaats
Antwerpen
Staat
  • Realised
Jaren en fasen
  • Studies: 2015 - 2016
    Uitvoering: 2016 - 2020
Vaardigheden
Project type
  • Renovation
  • New
  • Extension
Maître d’ouvrage
Klant

Dit project betreft de heraanleg van premetrolijnen en een autotunnel in Antwerpen.

Het omvat met name een grootschalig multimodaal verkeerscentrum in de binnenstad, voor de Opera, bestaande uit een nieuw metrostation op de kruising van een reeds bestaand station, een grote parkeergarage en een tunnel voor auto's en trams.

Het project maakt ook de grondige herinrichting van het Operaplein mogelijk.

De grootste moeilijkheid van het project ligt in het uitvoeren van grote werken in het stadscentrum met behoud van de historische bouwwerken van de stad. Voor de start van de ondergrondse werken werden immers historische  overblijfselen ontdekt. Deze werden op slimme wijze geïntegreerd in de nieuwe structuur. Het doel is dus in te spelen op de evolutie van moderne vervoersnoden en tegelijkertijd het architecturale verleden van de stad te versterken. Aan de bovenzijde wordt een grote oppervlakte teruggewonnen voor voetgangers.

De gebruikte technische middelen zijn indrukwekkend. Zo worden voor de bouw van een tunnel met 4 rijstroken 89 voorgespannen balken gebruikt met een maximale overspanning van 45 m, waaraan de tunnel opgehangen wordt.

De overblijfselen van een oude middeleeuwse stadspoort, de zogenaamde Kipdorpbrug, werden opgegraven en behouden. Een metalen brug die de trams ondersteunt, loopt boven deze overblijfselen en een tunnel voor auto's eronder om deze archeologische ontdekking te benadrukken.

Onze studies hielden bij de uitwerking van de fasering van de werken rekening met moeilijkheden die de uitvoering van deze essentiële werken in het stadscentrum met zich mee kon brengen. Het metrostation, waaronder de werkzaamheden werden uitgevoerd, bleef in gebruik.

Verder richting de haven van Antwerpen werd de oude mobiele "Londonbrug" vervangen, die toegang tot de haven geeft. De nieuwe, bredere brug werd gebouwd op landhoofden die zijn ontworpen om de fundering van de oude beweegbare brug te vermijden en om de bestaande oevers te behouden. Belangrijke faseringen werden gerespecteerd om de doorvaart van boten mogelijk te maken.

Our mission(s)

Bam Contractors NV deed een beroep op TPF Engineering voor de deelopdracht burgerlijke bouwkunde: uitvoeringsstudies inclusief het opmaken van berekeningsnota's, uitvoeringsplannen, werfopvolging met inachtneming van de uitvoeringsfase. De opdracht omvat ook bijstand aan opleveringen en het opstellen van As-built-plannen.