België
Brussel

Metro Noord - Brussel

Jaar
  • 2011
Land
België
Plaats
Brussel
Staat
  • In progress
Jaren en fasen
  • Studies: 2011 - 2019
    Uitvoering: 2019 - in uitvoering
Vaardigheden
Project type
  • Extension
Klant
Partners
Key numbers
  • 5 km nieuwe lijn
  • 7 metrostations

In 2009 vertrouwde Beliris de studie van een uitbreiding va het uiterst efficiënte openbaarvervoersnetwerk toe aan de Tijdelijke Vennootschap Bureau Métro Nord (BMN).

Het project Metro Noord wil een oplossing bieden voor de mobiliteitsuitdagingen voor lijn 3 van de Brusselse metro door te trekken naar het noorden van de hoofdstad. De nieuwe lijn, volledig ontworpen voor een geautomatiseerde metro, zal jaarlijks meer dan 60.000 passagiers kunnen vervoeren.

  • In fase 1 wordt de huidige tunnel tussen het Noordstation en station Albert getransformeerd om de metro te kunnen onderbrengen.
  • In fase 2 zal een nieuw structuur van 4,5 km gebouwd worden om het station Bordet te verbinden met het Noordstation.

Om de kruising tussen deze 2 tunnels te creëren, wordt onder de sporen van het Noordstation een kunstwerk van ongeveer 150m gebouwd. De knooppunttunnel doet in eerste instantie dienst als achterstation. Hiermee kan metro 3 in de tegenovergestelde richting terugkeren naar Albert.

De continuïteit van het verkeer op de hele lijn metro 3 wordt op deze manier gewaarborgd.

Deze tweede fase bestaat uit de bouw van 7 stations (Liedts, Colignon, Verboekhoven, Riga, Linde, Vrede en Bordet) en een depot voor opslag en onderhoud van de metro's in Haren.

Het is in veel opzichten een uitermate complex project:

  • de tunnel zal worden geboord in de dichtsbevolkte wijk van Brussel en zal met name onder het geklasseerde gemeentehuis van Schaarbeek doorlopen,
  • de verbinding tussen de nieuwe tunnel en het Noordstation moet tot stand worden gebracht zonder de spoorwegactiviteiten te onderbreken,
  • de structuur kruist ook de veertien sporen van het Noordstation, het spoorwegknooppunt van het land,
  • het niveau van de grondwaterspiegel is ondiep,
  • er zijn talrijke onteigeningen omwille van het project (ongeveer 1000) en deze vormen het onderwerp van moeilijke onderhandelingen,
  • de werkgebieden zijn beperkt en het behoud van het bovengrondse verkeer moet ten allen tijde worden gegarandeerd.

Bij de aanleg van de metrostations wordt de voorkeur gegeven aan meerdere technische oplossingen, soms gecombineerd: diepwanden, gepantserde uitgravingen, damwanden, secanspalen en VHP-voegen, bevriezing en minder traditionele technieken zoals donkere buisdaken, enz.

Our mission(s)

Ons team werkt als ontwerpbureau in burgerlijke bouwkunde aan het projectdeel dat gewijd is aan de metrostations.

TPF Engineering voert samen met T.V. Bureau Métro Nord de volledige engineeringopdracht uit.

Onze tussenkomst op dit project beperkt zich niet alleen tot de studies m.b.t. sociaal-economische en strategische kansen, haalbaarheid, gedetailleerd ontwerp en uitvoering, maar omvat ook:

  • de analyse van varianten en verschillende uitvoeringstechnieken,
  • de oprichting van een internationale benchmark,
  • het opstellen van aanvragen voor stedenbouwkundig attest en milieuattest,
  • het opstellen van aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen en omgevingsvergunningen met incidentmelding,
  • de analyse van offertes,
  • werfbeheer en het permanent toezicht op de werf,
  • bijstand bij de oplevering van de werken